לקראת החזרה לבית ספר איך מארגנים עם משקפי ראיה? כל המידע במאמר שלפניכם…
ד. ילד בן 6 מרכיב כבר שלוש שנים משקפי ראיה עכב פזילה באחת מעיניו.
ד. מתכונן להתחיל את שנתו הראשונה בבית ספר אך מסרב להרכיב את משקפי הראיה שלו . הוא מתבייש שהילדים יזהו אותו ויקראו לו ”קסוקר”. אימו החליטה להקדים תרופה למכה והודיעה למורתו החדשה שהיא רוצה לעשות הפתעה לילדים ולהכריז לכל הילדים על כך שלד. יש משקפים חדשים ולתת לילדים משקפים משוקולד.
ד. הוא אחד ממני רבים המסרבים להרכיב משקפים לקראת החזרה לבית ספר.
מדוע אנחנו נתקלים בקשיים אילו ואיך עלינו להיערך?
לראיה יש חשיבות קריטית בתהליך הלמידה, קשיי ראיה מתגלים בדרך כלל, אך לא תמיד עכב תלונות הילד, ולכן יש צורך בבדיקות שגרתיות במהלך גיל ההתפתחות: כשנולדים, בגיל חצי שנה, בגיל שלוש ובגיל שש לקראת הכניסה לכיתה א.
בבדיקות הראיה מגלים קשיים בראייה לרחוק, בקריאה, או בשניהם, הפרעות קשב וריכוז ומצמוץ.
הרכבת משקפים נעשית בכל גיל לפי הבעיה, והמספר עלול לעלות בקצב משתנה. שינוי או עליה במרשם המשקפים אצל ילדים בתקופת מסוימת אינו מעיד על שינויים במרשם בעתיד, יתכן שבגיל מסוים המספר יעלה במהירות, ואילו בגיל אחר תהיה עלייה איטית או כלל לא.
אצל ילדים רבים ישנה התייצבות במספר לאחר עליה משמעותית. מרשם שלא היו בו שינויים לפחות שנה נחשב ליציב.
המרשם עשוי להשתנות מסיבות רבות כגון התארכות וצמיחת העין דבר המשנה את הכוח האופטי שלה, קריאה מרובה בחושך, צפייה מרובה במסכים, ובעיקר הפרעה גנטית.
סימנים ראשונים מדאיגים יכולים להצביע על כך שלילד בעיות ראיה כוללים: עיניים בולטות או גדולות מדי, מצב של צניחת עפעף או שהעפעף מכסה באופן תמידי את העין, כשקיימת תנוחת ראש – הפניית פנים או הטיה לכתף. כשהילד משפשף את עיניו, כשקיים אודם בלחמית שאינו עובר תוך יומיים שלושה, כאשר יש שוני בין שתי העיניים, במצב של סנוור תמידי, כשיש הפרשה מוגלתית תמידית מהעין, כשישנה דמעת, כאשר קיימת פזילה קבועה או מתחלפת בעין אחת, כשהילד עוצם עין אחת בעת ביצוע מטלה כמו קריאה או צפייה למרחק.
הרכבת משקפים בתקופת הילדות משפרת את הראיה ולעיתים היא אף הכרחית להתפתחות תקינה ומלאה של הראיה. זאת בשונה ממבוגרים, כיוון שתפקוד ראיה תקין מתפתח דווקא בגיל הילדות.
הסיבות העיקריות להרכבת משקפים בילדים הן: חידוד הראיה כדי שהילד יתפקד טוב יותר בסביבתו היום יומית. יישור העיניים ומניעת פזילה, שיפור הראיה בעין עם יכולת ראיה פחותה מצב זה קורה כאשר יש הבדל גדול בתשבורת (כוח האופטי של העין).
בין העיניים, כאשר רוצים להגן על העיניים.
הרבה הורים מפקפקים ביכולת של ילדיהם להרכיב משקפים בעיקר כאשר מדובר בילד צעיר. האמת היא שרוב הילדים ירכיבו משקפים בשמחה, הם מרגישים בעצמם כי בעת הרכבת במשקפים הם מצליחים לראות באופן חד יותר . כמובן להורים יש תפקיד חשוב בתחילת ההרכבה. גישה חיובית של ההורים תעודד התמדה בהרכבה, למשל אפשר לערוך ” מסיבת משקפים ” עם שוקולד בצורת משקפים, ולהפוך את אירוע ההרכבה לאירוע חיובי וכייפי.
מסגרת הראיה חייבת להיות קלה, נוחה ויציבה ולא להחליק על האף, העין חייבת להיות ממוקמת במרכז העדשה.
הרכבת משקפיים תסייע לילד בכל הבעיות ותעזור בהתפתחות.
המשקפים נחוצים לילד להתפתחות מערכת הראיה באופן תקין.
על ההורים לעדכן את המורה והורי חברי הילד ולהפוך את הרכבת המשקפים ליתרון.
יש לעודד את הילד ובכך לחסוך נזק בעתיד בלתי הפיך.
לשאלות נוספות פנו אלי
ארזה אופטומטריסטית קלינית לילדים ומבוגרים





