יובש בעין בגלל מסכי מחשב

זהירות: אור כחול בסמארטפון עלול להזיק לראייה שלכם

אם הייתם מדפיסים את הכתבה שאתם קוראים עכשיו וקוראים אותה מדף – העיניים שלכם היו מתאמצות פחות מאשר הן מתאמצות כרגע. הסיבה: האור הבוקע מהמסך ומרצד בשדה הראייה שלכם גורם לעין להתאמץ יותר כדי להתמקד בטקסט. למה? כדי להבין זאת עלינו להבין מהו בדיוק האור שבוקע מהמסך, אור שהמרכיב המשמעותי בו נקרא “אור כחול”.

מהו האור הכחול?

את ספקטרום הצבעים ניתן לחלק לצבעים שעין האדם יכולה לקלוט וכאלה שעין האדם אינה יכולה לקלוט. כך, למשל, העין האנושית לא יכולה לקלוט אור אינפרה אדום או אולטרה סגול. את ספקטרום הצבעים הנקלטים בעין האדם ניתן לחלק לפי אורכי הגל שלהם: האור הכחול-סגול הוא בעל אורך הגל הקצר ביותר (280-500 nm), והאור האדום הוא בעל אורך הגל הארוך ביותר.

באיור הבא תוכלו לראות את מיקום האור הכחול-סגול על ספקטרום הצבעים הנראים.

גלי צבע כחול

למה חשוב לדעת מה אורך הגל של צבע מסוים? אחת המשמעויות של אורך הגל היא כמה אנרגיה יש לאותו צבע. ככל שהגל ארוך יותר – יש בו פחות אנרגיה. ככל שהגל קצר יותר – יש בו יותר אנרגיה. במילים אחרות: אור כחול אנרגטי יותר מאור אדום.

בשל תכונה אנרגטית זו, האור הכחול מתפזר בחלל מהר ובקלות יותר מצבעים אחרים. זו, אגב, הסיבה לכך שהשמיים נראים לנו כחולים: הצבע הכחול מתפשט בחלל מהר ובקלות יותר מצבעים אחרים ומבחינתנו השמיים נצבעים בכחול. הצד השני של המטבע הוא שקשה יותר להתמקד באור הכחול בגלל הפיזור המהיר והאנרגטי שלו.

מסכי מחשב, מסכי סמארטפון וגם מנורות LED יוצרים כמות גדולה יחסית של אור כחול. התוצאה: האור הכחול הבוקע מהמסכים מתפזר מול עינינו ומקשה על העיניים להתמקד במילים או בתמונות שאנחנו מנסים לקרוא על המסך. קריאה מדף, לעומת זאת, היא ללא ריצודים וללא גורמים מסיחים, ועל כן קריאת טקסט מדף מעייפת פחות מקריאת אותו טקסט על מסך.

השפעת האור הכחול על הראייה

מחקרים מוכיחים ששימוש במסכי מחשב וסמארטפון עשויים לפגום בראייה ולגרום לתופעות כמו עייפות העין, יובש בעיניים ועוד תופעות הנכללות בגדר תסמונת ראיית המחשב (cvs).

כך, למשל, במחקר שנערך בסרי לנקה הוכח קשר בין מידת השימוש במחשב לבין תופעות של תסמונת ראיית המחשב. מחקר אחר, שנערך בקרב מתבגרים, הוכיח קשר ברור בין משך השימוש בסמארטפונים לבין סימפטומים של בעיות ראייה. במחקר שנערך ביפן בקרב עובדים ועובדות שחלק משמעותי מעבודתם מתבצע מול מחשב, נמצא כי אצל 60.2% מהגברים ו-76.5% מהנשים התגלו סימפטומים של עין יבשה, וכי אחת מקבוצות הסיכון הייתה עובדים שישבו מעל 8 שעות ביום מול מסך.

בנוסף לעובדה שהאור הכחול הבוקע ממסכי מחשב, טלפונים חכמים ונורות מסוגים שונים גורם לעין להתעייף, הוא טומן בחובו סכנה נוספת; מחקרי מעבדה שנערכו העלו חשש שחשיפה גדולה מדי לאור הכחול עשויה לפגום בתאים הרגישים לאור הנמצאים על הרשתית. במקרה זה עלולה להתפתח מחלת עיניים הנקראת “ניוון כתמי” (macular degeneration) וזו עשויה לגרום לנזק בלתי הפיך בראייה.

ניוון מולקולרי

 

חשוב, עם זאת, לזכור שהחשיפה לאור כחול לא מגיעה רק ממסכים ומנורות. האור הכחול נמצא סביבנו כל הזמן, גם כשאנחנו בחוץ אל מול השמש, ומגיע אל עינינו כחלק משלל הצבעים הנראים לאדם. אז אי אפשר להאשים רק את המסכים.

אז מה עושים?

לאור הכחול אין רק חסרונות. יש לו גם יתרונות רבים הקשורים ליכולות קוגניטיביות שונות, השפעה על מידת האושר של האדם, על יעילות הזיכרון שלו, וכן לשמירה על מעגל השינה והערות של הגוף.

בנוסף, טרם התקיים מחקר שתוחם את כמות האור הכחול האידאלית שרצוי לספוג ביום. אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להימנע מהחסרונות של האור הכחול? קודם כול להפחית שימוש בסמארטפונים והמסכים. נסו לקרוא ספר או לצאת להליכה – חוויה מרעננת.

בנוסף, ניתן לעשות כמה דברים כדי להקל על העין:

  1. תנו מנוחה לעיניים: כיוון שהעיניים מתאמצות אל מול האור הכחול, מומלץ מדי 20-30 דקות להוריד את העיניים מהמסך ולהביט אל עצם מרוחק במשך כ-20 שניות. זה ייתן לעיניים שלכם זמן “לנשום” בין מיקוד למיקוד.
  1. הרטיבו את העין: כדי למנוע תופעות של התייבשות העין מול המחשב מצמצו באופן יזום. התחילו מלמצמץ אחת לשעה. אם אתם חשים יובש בעין למרות המצמוצים – השתמשו בתחליפי דמעות.
  1. סביבת העבודה: הפחיתו שימוש בתאורה שגורמת להשתקפויות במסך או לסִנוור; צמצמו שימוש בתאורת לדים ופלורוסנט ועִברו לתאורה חמה וצהובה יותר; הקפידו על מסך מחשב נקי ועל זגוגיות משקפיים נקיות; התאימו את גובה המסך למרחק של 50-70 ס”מ מהעיניים וזווית של 10-20 מעלות מתחת לגובה העיניים.
  1. מדבקות הגנה: הדביקו על מסכי הסמארטפון והטאבלט מדבקה עם מסנן צהוב ייעודי לסינון אור כחול. רוב המדבקות האלה גם שומרות על המסך מפני שריטות וגם שומרות על העיניים.
  2. משקפי מחשב: במידה שאתם חשים סימפטומים של תסמונת ראיית המחשב למרות כל הפעולות שנקטתם, כדאי להצטייד במשקפיים ייחודיים הנותנים מענה לבעיית האור הכחול. שימוש במשקפיים כאלה מומלץ גם לאלה הנזקקים למשקפי ראייה ולאלה מעל גיל 45. עומדים לעבור ניתוח קטרקט? התייעצו עם המנתח לגבי עדשה היכולה לסנן אור כחול.

 

לסיכום: אור כחול חשוב לבריאותנו, אך חשיפה מוגזמת אליו עקב שימוש הולך וגובר במסכי מחשב וסמארטפון עלולה גם להזיק לעיניים בטווח הקצר והארוך גם יחד. לכן, כדאי להפחית זמן שימוש במכשירים אלה, ולנקוט פעולות פשוטות שיכולות למנוע מכם עגמת נפש גדולה בעתיד.

מרגישים סימפטומים של תסמונת ראיית המחשב? מומלץ לבוא אליי לבדיקה.

מידע נוסף בנושא:

500x500-79

 ארזה פרוכטר, אופטומטריסטית קלינית B.Sc

טל’ נייד 052-2512312

 למידע נוסף מלאו פרטים בטופס

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

טלפון (חובה)

נושא

תוכן ההודעה

זהירות: אור כחול בסמארטפון עלול להזיק לראייה שלכם
3.9 (77.5%) 8 vote[s]

Call Now Button