קרטוקונוס טיפול מותאם אישית – גורמים, תסמינים וטיפולים מומלצים

קרטוקונוס הוא מחלה פרוגרסיבית התוקפת את קרנית העין ומשפיעה באופן דראסטי על איכות הראייה של הסובל ממנה, כולל, במקרים חריפים, עד כדי עיוורון מוחלט. מהי המחלה, ומהו טיפול יעיל בקרטוקונוס?

מהי קרטוקונוס, ואיך המחלה מתפתחת?

קרטוקונוס היא מחלה שגורמיה אינם ידועים. כנראה, שהמנבא העיקרי לקרטוקונוס הוא גנטיקה, וביחד עם זאת נמצא מתאם חיובי בין דלקות עיניים כרוניות או מרובות, לבין התפתחות המחלה. הסובלים מקרטוקונוס חווים מצב שבו קרנית העין שלהם אינה עגולה, חלקה וקעורה עוד – אלא היא משתנה לצורה של חרוט. הקרנית הופכת דקה יותר, בולטת בחלקים מסויימים, ובעלת קימור שהוא לא אחיד. התוצאה היא עיוות בראייה (אסטיגמציה) ו/או טשטוש בראייה.

המחלה מופיעה בדרך כלל בגילאי העשרה, עם תחילת ההתבגרות המינית או במהלכה. המחלה מופיעה כאשר ישנו שינוי באיכות הראייה, שהוא בדרך כלל קל, והיא מתפתחת – בדרך כלל בקצב איטי ולאורך שנים.

הטיפול בקרטוקונוס

עד לפני מספר שנים, לא היה טיפול בקרוטוקונוס. מה שאפשר היה לעשות, הוא “לתקן” את הראייה על ידי התאמת משקפי ראייה או עדשות מגע, אולם גם כאשר משלבים עדשות מגע ומשקפיים ניתן בדרך כלל להגיע לאיכות ראייה טובה רק בשלבים ההתחלתיים של המחלה – וכאשר העיוות בקרנית הופך ניכר יותר, עולה הצורך בשינוי הטיפול  במחלה.

קרוס  לינקינג – טיפול בקרטוקונוס בעזרת קשרי צילוב

שיטה חדשנית לטיפול בקרטוקונוס היא שיטה הקרויה Cross Linking – טיפול באמצעות יצירת קשרי צילוב של סיבי הקולגן אשר בתוך שלד קרנית העין. הטיפול מתבצע באמצעות קרני UV, והוא משלב זילוף של חומר בשם ריבופלאבין (המכיל ויטמין 2B) וחשיפה של הקרנית לקרני UV-A. טיפול זה מסייע לסובלים מקרטוקונוס בכך שהוא למעשה מקשיח את הקרני ו”מקפיא” את המצב הנוכחי שלה. לאחר הטיפול, המשך המחלה והתפתחותה נעצרים.

 

קרוס לינקינג הינו טיפול בקרטוקונוס אשר בחלק מןהמקרים עוצר לחלוטין את התפתחות המחלה. כאשר ידוע על נטייה גנטית או על מקרים של קרטוקונוס במשפחה – ביקור תכוף אצל האופטומטריסט לאבחון קרטוקונוס עשוי לאפשר גילוי המחלה בשלבים ראשוניים שלה – ועצירת התפתחות המחלה.

טיפול רדיקאלי בקרטוקונוס על-ידי ניתוח להשתלת קרנית

במקרים קשים, כאשר מדובר בפגיעה בלתי הפיכה ובלתי ניתנת לטיפול של הראייה, מומלץ לשקול התערבות כירורגית. אם ניתן “לתקן” את הקרנית, ישנם ניתוחים להשתלת טבעות בשלד הקרנית, המייצבות את הקרנית ומשפרות את המנח שלה. במקרים חריפים יותר,יש לבצע ניתוח של השתלת  קרנית, כאשר ניתוחים אלה בדרך כלל מוזמנים כשנה בטרם נמצא תורם מתאים וניתן לבצע את הניתוח בפועל. במרבית המקרים לאחר התערבות כירורגית לטיפול בקרטוקונוס, השיפור בראייה (ביחד עם החלמת העין מן הניתוח) מתרחש על פני מספר חודשים עד שנה, והוא עשוי להיות שיפור דרמאטי עד כדי ביטול הצורך בשימוש בעזרים כמו משקפיים או עדשות ראייה.

500x500-79

 ארזה פרוכטר, אופטומטריסטית קלינית B.Sc

טל’ נייד 052-2512312

 למידע נוסף מלאו פרטים בטופס

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    תוכן ההודעה




    לתיאום פגישה נא למלא את הטופס

    * שדות חובה מסומנים בכוכבית.

    לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים – צרו איתנו קשר עכשיו:

    ארזה פרוכטר, אופטומטריסטית קלינית B.Sc
    מומחית בקרטוקונוס ועדשות מגע מולטיפוקליות בהתאמה אישית

    פוסטים אחרונים:

    Call Now Button