קרטוקונוס: יש פתרון כמעט לכל מצב

גם בעידן המודרני, עידן המדע והמידע, אין עדיין תשובות לכל השאלות. אחת מהשאלות שנותרו ללא מענה היא מחלת הקרטוקונוס – מחלת עיניים שבה עובי הקרנית הופך לדק יותר ויותר, ויוצר לקרנית צורת קונוס במקום צורת כיפה. התוצאה: ירידה משמעותית בראייה, שיכולה אף להידרדר עד לעיוורון. 

 

השערות רבות הועלו באשר לסיבה שבגינה נוצרת מחלת הקרטוקונוס. מחקרים מסוימים מצביעים על גורמים מולדים, כלומר גנטיקה העוברת בתורשה וגורמת להיווצרות המחלה. מחקרים אחרים מצביעים על גורמים נרכשים כמו דלקות עיניים ואלרגיות כרוניות בעיניים, שפשוף עיניים מוגבר ועוד.

גם דרכי הטיפול בקרטוקונוס רבות ומשתנות: משקפי ראייה, עדשות מגע, השתלת טבעת בקרנית, טיפול קרוסלינקינג ואף השתלת קרנית.

 

המומחיות הנדרשת בטיפול בקרטוקונוס היא להתאים את הטיפול הנכון לאדם המתאים, שכן כל קרטוקונוס מאופיין באופן קצת שונה. כמי שמתמחה שנים רבות בטיפול במצבים מורכבים של קרטוקונוס, אני נתקלת מדי יום במטופלים הסובלים מהמחלה וסבורים שאין פתרון למצבם. אני יכולה לומר בביטחון רב: עם טיפול מדויק וחכם – ניתן למצוא פתרון כמעט לכל קרטוקונוס. הנה שלושה מקרים שימחישו זאת.

התאמת עדשות לקרטוקונוס לאחר שתי השתלות קרנית

א’, בן 55, חולה בקרטוקונוס, עבר שתי השתלות קרנית. למרבה הצער, גם לאחר ההשתלה השנייה הוא נאלץ להרכיב עדשות מגע, שהציקו לו מאוד.

 

“העדשות דקרו לי בעין, היו מתחילות לשרוף בזמנים לא צפויים וגם נפלו כמה פעמים ביום ולך תמצא אותן על השטיח של האוטו”, מספר א’. לאחר שעבר כמה החלפות כושלות של סוגי עדשות הוא החליט לוותר: “זה נשמע לי קטנוני להמשיך להתלונן על חוסר נוחות כשלמעשה קיבלתי את העיניים שלי בחזרה”, הוא נזכר בחיוך.

לבסוף, מיואש ומדוכדך, הגיע אליי א’ למרפאה. לאחר שהרגעתי אותו, התחלתי סדרת בדיקות שכללו מיפוי מדויק של הקרנית ולקיחת מידות בהתאם. הבנתי שעדשות היברידיות, עם מרכז קשיח ושוליים רכים, יתאימו למבנה העין של א’: הן ייצמדו טוב יותר לעין, ובנוסף יציקו פחות.

אני שומרת עד היום על קשר עם א’, שמדווח לי שהכאבים בעיניים פסקו לחלוטין ושהעדשות כבר לא נופלות אלא נצמדות היטב לעין. הבדיקות מראות על ראייה 6/6.

קרטוקונוס בגיל צעיר: לפעמים צריכים עדשות קשות

י’, צעיר בן 25, מעולם לא הרכיב משקפיים. יום אחד חלה הידרדרות פתאומית בראייתו והוא אובחן כחולה קרטוקונוס.

 

כאשר המחלה מאובחנת בשלבים מוקדמים שלה, טיפול קרוסלינקינג (ייצוב רקמת הקרנית) יכול לעצור את המחלה – וכך אכן קרה. עתה כל מה שנותר הוא להתאים עדשות מגע שיתקנו את הנזק שכבר נעשה.

הרופא המטפל הפנה את י’ אליי, ואני זוכרת שהוא הגיע אליי לחוץ מאוד וחסר סבלנות. הוא חשש שלעולם לא יחזור לראות 6/6. לאחר בדיקה מעמיקה וגם שיחת היכרות עם המטופל, החלטתי להתאים לו עדשות קשות. המשמעות היא שההסתגלות בתחילה מעט יותר קשה ולעין לוקח זמן להתרגל לעדשה. אולם בשל אילוצים טכניים של קוטר הקרנית ובעיקר בשל היות המטופל ללא עבר של הרכבת עדשות מגע, דווקא עדשות קשות, שהן קלות להרכבה ולהוצאה, נראו לי המתאימות ביותר. אחד הדברים שחשוב לזכור הוא שהתאמת עדשות מגע היא לא רק עניין מדעי ורפואי, אלא עניין אנושי.

כיום י’ מרכיב את העדשות בקלות, רואה 6/6, ובעיקר: הרבה יותר רגוע.

 

קרטוקונוס ויובש כרוני בעיניים

מכירים את התחושה של יובש פתאומי בעיניים? העיניים צורבות, קשה למצמץ וחשים צריבה קשה כשפותחים את העין.

מ’, בן 35, חולה קרטוקונוס, הסתובב עם התחושה המאוד לא נעימה הזו במשך 5 שנים תמימות.

 

מלבד חוסר הנעימות, היובש הכרוני בעיניים גרם למ’ להפרעות בהרכבת עדשות מגע באופן סדיר. בחלקים ניכרים ביום הוא פשוט עצם את העיניים והעדיף לא לראות ולא לסבול. לאחר כמה שנים של סבל, פגש מ’ חבר, גם הוא חולה קרטוקונוס, שהפנה אותו אליי.

לאחר שיחה עם מ’ התברר שהוא כלל לא חשב שהבעיה שלו ניתנת לפתרון. אולם העובדות הן שיש הרבה מאוד סוגי עדשות, של הרבה מאוד יצרנים, ולעתים שינוי קל בסוג או מבנה העדשה הוא הפתרון למצב. במקרה של מ’ היה לי ברור שעדשות סקלרליות של החברה הקנדית “blanshard‏” יפתרו את בעיית היובש. המדובר בעדשות בעלות קוטר גדול, המכסות גם את החלק הלבן בעין, הסקלרה, ומכאן שמן. בנוסף, מכילות העדשות בתוכן נוזל המגן על העין מפני יובש.

החיסרון של עדשות אלה הוא שמעט קשה יותר להרכיב אותן, ויש להיעזר במכשיר ייעודי לשם כך. אך לאחר ההרכבה – בעיות היובש ייפתרו לחלוטין.

ואכן, הבעיה שמ’ חשב שהיא בלתי פתירה, התגלתה כפשוטה לפתרון אם מכירים את סוגי העדשות ומתאימים אותן למצב הרפואי הקונקרטי והייחודי של כל מטופל.

 

סיכום: יש קרטוקונוס? יש פתרונות

הרבה מהאנשים שמאובחנים עם קרטוקונוס נוטים להתקבע על הפתרון הראשוני שהוצע להם, גם אם זה אינו אופטימלי ויוצר בעיות. התוצאה היא שמטופלים רבים סובלים מעיניים שורפות, מראייה לא תקינה או מעדשות מציקות ונופלות.

המסר שלי הוא שלכולם מגיע איכות חיים. אז אל תאבדו תקווה. אנחנו אולי עדיין לא יודעים הכול על קרטוקונוס, אך יודעים מספיק כדי למצוא פתרונות כמעט לכל מצב.

יש לכם או לבני המשפחה שלכם קרטוקונוס?
קבעו תור. יש לי פתרונות! 

רוצים לדעת עוד? צרו איתי קשר: 

ארזה פרוכטר,
אופטומטריסטית קלינית B.Sc
פיכמן 19, תל אביב
טל’ נייד: 052-2512312

ארזה פרוכטר - טיפול במחלות עיניים

לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים – צרו איתנו קשר עכשיו:

ארזה פרוכטר, אופטומטריסטית קלינית B.Sc 
מומחית בקרטוקונוס ועדשות מגע מולטיפוקליות בהתאמה אישית

Call Now Button