אבטיחים

תזונה לבריאות העיניים

אוכלים דרך העיניים

מחקרים רבים מראים שיש קשר בין תזונה נכונה לבין בריאות העיניים. תזונה בריאה עשויה לשפר את בריאות העיניים להוריד את הסיכון לחלות במחלות עיניים, כגון ירוד (קטראקט) ומחלות ניוון רשתית. אכילה קבועה של מזון עשיר בויטמנים, מינרלים ונוגדי חימצון עשויה לתרום לבריאות העיניים ולשפר את תפקודן.

איזה מזון חשוב לאכול בכדי לשמור על בריאות העיניים ? 

ויטמין C
ויטמין C הוא ויטמין חיוני המסייע בחיזוק המערכת החיסונית, כלי הדם והעצמות. פירות וירקות העשירים בויטמין C הם: ברוקולי, בטטה, פלפל ירוק, תות שדה ופירות הדר. מומלץ לאכול פירות וירקות אלה בעודם טריים.

ויטמין E
ויטמין E הוא ויטמין חיוני בעל איכות של נוגד חמצון המסייע בהארכת חיי התאים. בנוסף, ויטמין E עשוי לעכב התפתחות קטרקט ואף למנוע מחלה זו. מזונות עשירים בויטמין E הם: עלים ירוקים ואגוזים.

ויטמין A (בטא קרוטן)
הבטא-קרוטן הופך בגוף לויטמין A, החיוני לתקינות מערכת החיסון ולבריאות העור. בטא קרוטן עשוי למנוע עיוורון לילה ויובש בעיניים. מזונות העשירים בבטא-קרוטן הם ירקות כתומים כמו גזר, בטטה ודלעת. הבטא-קרוטן נמצא גם בתרד ובשמן דגים. יחד עם זאת, צריכה מוגברת של בטא קרוטן לא מומלצת למעשנים.

זיאקסנטין
נוגד חמצון אשר חיוני ופעיל במיוחד במרכז הרשתית, מסיס בשומן. מזון העשיר בזיאקסנטין:  מנגו, מלון, אפרסק, תפוז, משמש, דלעת וכרוב ניצנים. כאשר הדבר אפשרי, מומלץ לבשל מזונות אלה לפני האכילה.

לוטאין
לוטאין מגן על רשתית העין, ליתר דיוק מגן על המקולה. לוטאין עשוי למנוע את התפתחות מחלת ניוון הרשתית.  מזונות העשירים בלוטאין הם: ברוקולי, גזר, דלעת, תירס, זוקיני, לפת, חלמון ביצה, תפוז, מלון ופלפל אדום. מומלץ לצרוך לוטאין עם מזונות שומניים כמו, שמן זית, או אגוזים. בנוסף, ספיגת הלוטאין בגוף טובה יותר אחרי בישול קצר.

חומצות שומן אומגה 3

חומצות שומן מסוג אומגה 3 חיוניות לפעילות התקינה של הגוף ולבריאות הלב וכלי הדם. מזונות עשירים באומגה 3 הם: דגי מים קרים כגון הרינג, סלומון, מקרל, ומן הצומח באגוזי מלך ופשתן.

פלבונואידים
פלבונואידים הם קבוצה של נוגדי חמצון אנטי דלקתיים ואנטי אלרגיים. פלבונואידים תורמים לבריאות העין ונחשבים כיעילים למניעת ניוון רשתית וקטרקט. מזונות עשירים בלפבונואידים הם: תה ירוק, אוכמניות ויין אדום.

מאיזה מזון יש להימנע בכדי לשמור על בריאות העיניים ?

מזון עתיר מלח

יש להימנע ממזון עתיר מלח. רמות גבוהות של נתרן במזון עלולות לגרום ללחץ דם גבוה, שבין היתר עלול גם לפגוע בזרימת הדם לעין. זרימת דם תקינה לעיניים חיונית לצורך הזנתן ולצורך ניקוי והרחקת הפסולת מהן. מומלץ להימנע ממזונות העשירים במלח.

מזון בעל מדד גליקמי גבוה
ממולץ לאכול מזון בעל מדד גליקמי נמוך. ערך המדד הגליקמי של מזון מדרג את המזונות השונים לפי מהירות פירוק וספיגת הסוכר שבהם בדם, ולפי כמות הפרשת האינסולין אשר מגיב למזון זה. מזון בעל מדד גליקמי נמוך הוא מזון בעל ערך נמוך מ-55, מדד בינוני 56-69. מזון בעל מדד גליקמי גבוה הוא מזון בעל ערך מדד מעל ל – 70. מחקרים מוכיחים שאנשים האוכלים באופן קבוע מזון בעל מדד גליקמי גבוה, יפתחו מחלות רשתית יותר מאנשים האוכלים באופן קבוע מזון בעל מדד גליקמי נמוך.

מזון עשיר בשומן וכולסטרול
בעיניים יש הרבה כלי דם ונימים. בכדי למנוע הפרעה לזרימת החמצן והדם לעין, חיוני לשמור על  ניקיון כלי הדם והנימים שבעיניים. אנשים  הסובלים מרמת כולסטרול גבוה נמצאים בסיכון גדול לחלות בין היתר גם במחלות ניוון רשתית. לכן, יש להימנע ממזונות מעובדים העשירים בשומן רווי, ולהרבות באכילת פירות וירקות.

תזונה לבריאות העיניים
3.7 (73.33%) 3 vote[s]

Call Now Button